PolskaWielkopolskie

Jezioro Turkusowe w Koninie

Jezioro Turkusowe w Koninie wygląda egzotycznie. Przezroczysta woda o zabarwieniu niebiesko-zielonym na fotkach wychodzi niesamowicie. Widoki są niezapomniane, aż chce się wskoczyć do wody, ale nic z tego. Kąpiel w tych wodach skończyłaby się tragicznie. Jeśli planujecie wycieczkę, to pamiętajcie o zachowaniu szczególnej ostrożności. Miejsce jest niebezpieczne i pełne pułapek.

Informacje praktyczne (ostania aktualizacja- kwiecień 2024)

• Wokół jeziora obowiązuje zakaz wstępu, ale nie ma ogrodzenia. Wchodzicie na własną odpowiedzialność,
  • zachowajcie szczególną ostrożność,
  • odradzamy spacer z psami, to nie jest bezpieczne miejsce,
  • nie wolno się kąpać, woda na silny zasadowy odczyn, powoduje poparzenia i podrażnienia skóry,
  • doradzamy dojazd od ulicy Brunatnej w Koninie.
brzeg jeziora
Przyroda dzielnie walczy, ale jezioro jest martwe
Turystyka na Ceneo
kolorowa woda
Kolor wody robi wrażenie – Malediwy na niby!

Jak powstało jezioro

Jezioro powstało w miejscu dawnej odkrywki węgla brunatnego „Gosławice”. Olbrzymią dziurę w ziemi przeznaczono na składowisko odpadów paleniskowych z pobliskiej elektrowni Konin i Pątnów. Popiół do wyrobiska trafia wymieszany z wodą specjalnym rurociągiem. W ten sposób wytrącają się substancje chemiczne, które powodują charakterystyczne zabarwienie wody. Jezioro jest martwe. Woda ma silny zasadowy odczyn. Żadne zwierzęta i rośliny nie przeżyją w takich warunkach. Widać to najlepiej na linii brzegowej. Trzciny i trawy, które mają kontakt z wodą, szybko obumierają. Turkusowa woda wygląda magicznie, ale w kontraście z żółtymi i suchymi trzcinami nie jest to widok budujący.

widok na elektrownię
Widok na elektrownię na drugim brzegu Jeziora Turkusowego

Zakaz kąpieli

Oczywiście kąpiel w takiej wodzie jest surowo zabroniona. Cały teren dawnego wyrobiska jest słabo zabezpieczony. Wędrując wokół jeziora, czasem napotykaliśmy na tablice informujące o zakazie wstępu. Brzegi jeziora są strome i dość trudne do pokonania. Pod nogami straszna glina, która w deszczowy dzień zamieniła się w prawdziwy tor przeszkód. Przyszliśmy w letnim obuwiu, co strasznie opóźniło wędrówkę. Przy brzegu jeziora można natrafić na grząski grunt. Łatwo się w nim zapaść.

turkusowa woda
Na kamienistej plaży jest bezpiecznie
kolorowa woda

Najdogodniejsze dojście do jeziora Turkusowego

Najwygodniej nad wodę dojść od ulicy Brunatnej. Wyjdziemy wprost na niewielką malowniczą plażę. Pod nogami kamienie, więc miejsce wyjątkowo bezpieczne. Jezioro Turkusowe cieszy się coraz większą popularnością. Byliśmy zaskoczeni, że w drodze na punkt widokowy spotkaliśmy wielu turystów.

kolorowa plaża
Ogród na Ceneo.pl
trzciny na jeziorze turkusowym

Apokalipsa zamiast kolorowej wody

Warto jednak pamiętać, jak powstało to jezioro. Wszyscy dochodzą do małej plaży, która na mapie Google oznaczona jest jako punkt widokowy. Podziwiają, robią fotki i mnóstwo selfie. Słychać zachwyty na turkusową wodą. Jednak wystarczy mały wysiłek i dłuższy spacer wzdłuż jeziora, by czar prysnął. Dotarliśmy do miejsca, gdzie skażona rzeka z elektrowni wpada do jeziora. Krajobraz apokaliptyczny. Już nie jest miło i kolorowo.

elektownia
W to miejsce turyści nie chcą zaglądać
katastrofa ekologiczna
Ta brudna rzeka wpada do Jeziora Turkusowego
Kosmetyczki - zobacz na Ceneo.pl
brudna woda

O wypadek nie jest trudno

Na małej kamienistej plaży kilka razy sprawdziliśmy zejście nad wodę, zanim pozwoliliśmy wejść tu Maksowi. Trzy sekundy, fotka i odchodzimy. Oczywiście żadnego dotykania wody. Podobne jezioro znajduje się w pobliskim Turku. Zdecydowanie odradzamy zwiedzanie tego obiektu. Tam brzegi wokół jeziora są bardzo niebezpieczne. Łatwo o wypadek. Niech ten krótki film z akcji ratunkowej Straży Pożarnej będzie przestrogą.

Teren wokół jeziora Turkusowego jest neibezpieczny

Zapraszamy do naszego Interaktywnego przewodnika po Polsce. Mapa ułatwi nawigację po naszych artykułach. Każde zaznaczone na mapie miejsce posiada aktywny link, który przeniesie was do obszernego artykułu. Fotki, historia, zabytki, legendy, godziny otwarcia muzeów, ceny biletów i wiele przydatnych wskazówek. Z mapą planowanie podróży po Polsce staje się proste. To prawie 200 opisanych dokładnie miejsc. W przypadku niektórych miast znajdziecie obszerny przewodnik. I oczywiście mnóstwo fotek, które uwielbiamy robić. Zapraszamy do podróży z nami. Mapa pozostanie zawsze jako pierwsza publikacja na naszej stronie. Będzie zawsze pod ręką. Zaglądajcie tu, ponieważ będziemy cały czas nasz przewodnik rozwijać i uaktualniać.

Rowerki i zabawki ogrodowe - sprawdź opinie